KATSO AJANKOHTAISET UUTISET MYÖS Facebook-sivuiltamme
SLHS:n
sääntömääräinen kevätkokous
pidettiin
lauantaina 20.4.2024 Auton ja tien museo Mobiliassa. Kokouksesta kerrotaan tarkemmin Hetkussa 2/2024. |
SLHS:n
syyskokous 2023
Seuran
syyskokous pidettiin lauantaina 18.11.2023 Auton ja tien museo
Mobiliassa Kangasalla. Kokous todettiin laillisesti kokoon kutsutuksi
ja päätösvaltaiseksi. Kokouksessa käsiteltiin säännöissä määrätyt
asiat, kuten seuraavan toimikauden talousarvio, toimintasuunnitelma
sekä määrättiin jäsenmaksun suuruus.
Jäsenmaksu säilyi
ennallaan; varsinainen jäsen 40 €, nuoriso- ja perheenjäsen 20 € sekä
kannatusjäsen 150 €. Kokouksen osanottajat ehdottivat, että jäsenmaksun
liitekirjeeseen lisättäisiin maininta vapaaehtoisesta korotetusta
lisäjäsenmaksusta, esim. 5 € tai muu vapaasti maksettava määrä.
Kokouksessa
valittiin seuran hallitus: puheenjohtaja Timo Lehtonen, jäsenet: Kim
Ahl, Tommi Aromaa, Petteri Hurskainen, Mika Koivisto, Risto Pennanen,
Tom Rönnberg, Janne Saanio ja Matti Mustola (uusi hallituksen jäsen).
Juhani Puro oli pyytänyt vapautusta hallitustyöskentelystä. Kokous
kiitti Juhani Puroa vastuullisesta työstään seuran hallituksessa. Hän
toimi aikaisemmin seuran puheenjohtajana useamman vuoden.
Toiminnantarkastajiksi valittiin Lauri Rinta-Kanto ja Matti Melamies,
varahenkilöiksi Timo Kantola ja Kaarlo Vapalo.
Budjettikeskustelun yhteydessä esitettiin, että seura tulee luopuman www.slamu.fi
-sivustosta (Suomen linja-automuseo), koska sivuston ohjelmamuoto on
vanhentunut, eikä seura löydä sivuille osaavaa ylläpitäjää. Osa
sivuston sisällöstä on pystytty siirtämään Bussidatalle, mutta osa
aineistosta menetettäneen muutoksessa.
Hetku-lehti ja sen
sisältö aiheutti kokouksessa vilkasta keskustelua. Onko Hetku / Hetku
Linja-auto oikea nimi seuran lehdelle? Ehdotettiin ensi vuonna lehdessä
järjetettäväksi jäsenkysely nimestä. Toivottiin myös Hetku-käsitteen
selvitystä lehteen.
Keskusteltiin Suomen
linja-autohistoriallisen kokoelman suunnitelmasta ja sen sisällöstä.
Suurten ylläpitokustannusten vuoksi jouduttaneen tulevaisuudessa
luopumaan joistakin säilöön otetuista linja-autoista. Puheenjohtaja
ilmoitti, että autoja, joita ei hänen esityksessään näkynyt, voidaan
joutua poistamaan seuran kalustosta.
SLHS:n kevätkokous 2023
Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran sääntömääräinen kevätkokous pidettiin tänä vuonna lauantaina 22. huhtikuuta Carrus Delta Oy:n tiloissa Liedossa.
SLHS:n syyskokous 2022
Suomen
Linja-autohistoriallisen Seuran sääntömääräinen
syyskokous pidettiin tänä vuonna lauantaina 26. marraskuuta Mobiliassa
– Auton
ja tien museossa
Kangasalla
paikan
päällä osallistui kokoukseen 33 henkilöä ja viisi henkilöä
etäyhteydellä verkon
kautta. Jäsenmaksut päätettiin pitää aikaisemmalla tasolla.
Alueosastojen
toimintaa pyritään tehostamaan. Muutaman hiljaiselovuoden jälkeen
Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan osastojen toimintaa käynnistetään
uudestaan
Janne Saanion toimesta.
SLHS:n
vuoden 2023
toimintakauden hallitukseen valittiin Kim Ahl, Tommi Aromaa, Petteri
Hurskainen, Mika Koivisto, Timo Lehtonen, Risto Pennanen, Juhani Puro,
Tom
Rönnberg ja Janne Saanio, jotka ovat ilmoittaneet sitoutumisestaan
seuran
kehitystyöhön. Terveydellisistä syistä Antti Perälä pyysi omasta
tahdostaan
jäädä pois hallituksesta.
Kokouksen
asialistalla
oli tällä kertaa kansallisen Suomen Linja-autohistoriallisen
museokokoelman
perustamisasia. Seuran puheenjohtaja selvitti kokousväelle
perustettavan
kokoelman tarkoitusta ja tarpeellisuutta.
Linja-autohistoriallisen
museokokoelman selvitystyössä on piirretty kokonaiskuvaa
linja-autoliikenteen
historian aikakausista ja ilmiöistä. Asiaa on käsitelty jo aikaisemmin
esimerkiksi Hetkun numeroissa 4-2021 ja 3-2022 sekä pääkirjoituksessa
2-2021.
Tässä on kokoelman ajoneuvokartta,
jossa näkyvät
aikakaudet ja niiden ilmiöt sekä tallennetut ajoneuvot, jotka voisivat
olla
ehdolla kokoelmaan.
Kokoelma-asian
käsittelyn ajaksi Mika Koivisto valittiin kokouksen puheenjohtajaksi.
Seuran
puheenjohtajan tekemän esityksen perusteella ehdotusta kannatettiin, ja
kokous
päätti perustaa Suomen Linja-autohistoriallinen museokokoelma. Sen
kokoamista
varten perustetaan työryhmä, johon alkuun valitaan jäseniä SLHS:sta ja
Linja-auto ja koriteollisuusmuseo Laviasta.
Hetku-lehden 1/2022 pääset nyt lukemaan JULKAISUT-sivun
kautta.
SLHS:n
kevätkokous
2022
Suomen
Linja-autohistoriallisen Seura ry:n sääntömääräinen kevätkokous
pidettiin lauantaina
9.4.2022 Tieliikenteen erikoismuseo Mobiliassa.
Kabus-katuri
SLHS:lle 19.11.2021
SLHS:n
syyskokous
13.11.2021
SLHS:n
syyskokous Villähteellä
Korilla (eli vanha Lahden Autokori) sujui
oikein mukavasti. Kokoukseen osallistui 51 jäsentä. Asioista
keskusteltiin ja
päätöksiä tehtiin. Lisäksi muisteltiin Lahden Autokorin vanhoja
asioita. Niistä
pitäisi kyllä tehdä kirja! Ainoa surullinen asia oli, että Pekka
sairastui eikä
päässyt esitelmöimään. Kokousväki toivottaa tervehtymistä Pekalle.
Paikalla oli
myös seuran KarhuWiima,
mutta se pääsi karkuun
somekuvaajalta…
UUSI MUSEOBUSSI SLHS:LLE
Mobiliassa
11.9.2021 "Kurvaa
Kangasalle" -tapahtumaan yhdistetyn linja-autonpäivän aikana Ampers Busstrafik
AB:n
toimitusjohtaja Johan Amper
lahjoitti SLHS:lle
matkailukäyttöön vuonna 2003 käyttöönotetun Volvo
9700 (9712M) keskimoottorilla varustetun turistibussin. Bussi oli vielä
kesäkaudella 2021 mm. VR:n korvausliikenteessä linja-ajossa. Kori on
säilytetty
alkuperäisessä Tampereen Carruksen
maalauksessa. Auto
oli viimeinen liikenteessä ollut normaalikokoinen/iso bussi, joka on
hankittu
uutena Ampers Busstrafikille. Amper-yhtiön
nro. 13, rek.nro.
JFF-925.
Igår
donerade Ampers Busstrafik AB en Volvo 9700 (9712M) turistbuss ibruktagen år 2003 åt
Busshistoriska sällskapet i Finland.
SLHS
poistaa tavaraa
Kokouksessaan
29.4. seuran
hallitus päätti, että Parkanon varikon siivouksen yhteydessä seura
poistaa
sellaista
tavaraa, jolle meillä ei ole ollut käyttöä eikä sellaista ole
näköpiirissä
lähiaikoina. Tavoitteena on vapauttaa tilaa
tekemiselle ja meitä enemmän hyödyttävälle tavaralle. Joissakin
tapauksissa
seura myös saanee jonkin verran tuloa
myynneistä.
Hallitus päätti, että ensimmäiseksi merkittävät poistuvat tavarat
ilmoitetaan
seuran verkkosivuilla, jossa tarjoamme
niitä omille jäsenillemme. Myynneistä ja tavaroiden hinnoittelusta
vastaavat
seuran puolesta Tommi Aromaa
(tommi.aromaa@mobilia.fi) ja Asko Hakola (050 305 0630), joiden
tehtävänä on
tässä asiassa valvoa seuran etua.
Jos jäsenistö ei kaipaa poistettavaa tavaraa, se asetetaan myyntiin
verkkohuutokauppaan.
Romutavara ja myyntiin sopimaton tavara voidaan viedä suoraan
kierrätykseen.
Museoille tai näyttelyille voidaan tavaraa luovuttaa vastikkeetta,
mutta näistä
lahjoituksista päättää hallitus
tapauskohtaisesti.
Ensimmäinen poistoerä on tavaraa, jota käyttäisimme itse, jos se
toimisi. Nämä
ovat siis rikkinäisiä laitteita. Ne
myydään romutavarana nykykunnossaan ja seura ei ota kantaa siihen,
voiko niitä
korjata.
Myytävät
tuotteet:
SLHS:n
kevätkokous
2021
pidettiin
lauantaina 29.5.2021 sähköisesti verkossa ja Mobiliassa
Kangasalla.
SLHS
suuntaa vahvasti tulevaisuuteen ja kasvuun
Vahdinvaihto
vuoden 1923
T-Fordin vieressä Mobiliassa:
viisi vuotta SLHS:aa
ansiokkaasti johtanut Juhani Puro (oik.) luovuttaa
vetovastuun uudelle puheenjohtajalle Timo Lehtoselle.
Mobiliassa
Kangasalla lauantaina 14. marraskuuta pidetyssä SLHS:n
syyskokouksessa valittiin seuran hallitus seuraavaksi toimintavuodeksi,
joka on
joulukuun 2020 alusta marraskuun 2021 loppuun. Kokous hyväksyi uuden
hallituksen kokoonpanon yksimielisesti. Hallitukseen valittiin
seuraavat: Timo
Lehtonen, Tom Rönnberg,
Lauri Rinta-Kanto, Tommi
Aromaa, Juhani Puro, Kim Ahl, Petteri Hurskainen, Antti Perälä ja Risto
Pennanen.
Yhdistyksen sääntöjen mukaisesti hallitus on valinnut keskuudestaan
puheenjohtajan, joka on siis Timo Lehtonen.
Viisi vuotta puheenjohtajana toiminut väistyvä
puheenjohtaja Juhani Puro totesi puheenvuorossaan, että vuodet ovat
olleet
varsin mielenkiintoista aikaa. Pitkään Ventoniemi Oy:n toimitusjohtana
toiminut Puro myönsi, ettei ennen puheenjohtajuuttaan ollut perehtynyt
alaan
harrastajan näkökulmasta.
Puro uskoi bussiharrastuksen kiehtovan ihmisiä myös
tulevaisuudessa. Hän toivoikin, että seuran bussikalustoa tuotaisiin
entistä
enemmän yleisön nähtäville ja houkuttelemaan mukaan harrastustoimintaan.
– Hyvä, että lähdetään viemään seuraa uusille urille.
Vaikka tämä on "historiallinen seura", se ei tarkoita, etteikö seura
silti voisi kehittyä, Puro kannusti.
Uusi puheenjohtaja Timo Lehtonen antoi täyden tunnustuksen
edeltäjälleen:
– Juhani on tehnyt loistavaa työtä ja vienyt seuraa hienoon
suuntaan. Hänen aikanaan talous on saatu kuntoon, ja kaluston
säilytysasiat on
ratkaistu, Lehtonen mainitsi.
Päänvaivaa seuralle on aiheuttanut jäsenmäärän väheneminen.
Laskeva käyrä on tarkoitus kääntää nousevaksi.
Keskeisessä asemassa tulee olemaan myös Suomen
linja-autohistoriallisen kokoelman perustaminen ja kehittäminen. SLHS:lla on Lehtosen mielestä
parhaimmat edellytykset
linja-autohistorian säilyttämiselle. Seurassa ymmärretään toiminnan
vaativuus
ja myös se, että museoautojen pelkkä säilyttäminenkin vaatii rahaa.
Jäsenyys SLHS:ssa
merkitsee
samalla osallistumista tärkeiden kulttuurihistoriallisten arvojen
vaalimiseen:
jäsenmaksulla mahdollistetaan linja-autohistorian säilyminen
seuraaville
sukupolville.
Museolinja-autojen tilanne Suomessa on parhaillaan rajussa
muutoksessa. Yksityisiä kokoelmia on purettu ja purkaminen jatkuu
paraikaa.
Uhkana on, että arvokkaitakin yksilöitä saattaa päätyä purkuun.
– Meillä on satojen säilytysvuosien kokemus tästä
toiminnasta, Lehtonen muistutti.
Mobiliassa
pidettiin ensin myös kevätkokous, joka koronatilanteen takia oli
jouduttu
siirtämään syksyyn. Kevätkokouksessa hyväksyttiin vuoden 2019
toimintakertomus
ja tilinpäätös sekä myönnettiin hallitukselle vastuuvapaus.
Yksimielisesti hyväksyttiin myös ensi vuoden budjetti sekä
Timo Lehtosen laatima suunnitelma hallinnon ja vastuiden
uudistamisesta.
Kokousten asiakirjat, tausta-aineistot sekä myös uuden hallituksen
jäsenten
toimenkuvat ovat luettavissa SLHS:n
Facebook-sivujen
sekä internet-sivujen päivityksissä, jotka on julkaistu 11.
marraskuuta.
Koronatilanteesta huolimatta SLHS:n
jäsenistö oli lähtenyt kiitettävän runsaasti asioista päättämään.
Paikalla oli
noin 30 seuran jäsentä. Turvaväleistä pystyttiin huolehtimaan hyvin Mobilian avarien
tilojen ansiosta.
Teksti
ja kuvat
Pekka Paloranta