KATSO AJANKOHTAISET UUTISET MYÖS Facebook-sivuiltamme


Huom! Jos olet lähettänyt jäsenhakemuksen nettisivujemme lomakkeella lähiaikoina, eikä siihen ole reagoitu, tee hakemus uudelleen. Normaalisti hakemukseen reagoidaan 1-3 vuorokauden kuluessa. Hakemuslomakkeiden perille tulossa on ollut tekninen ongelma, eikä osa hakemuksista ole tullut perille. 15.2.2024 alkaen testien mukaan kaikki lomakkeet tulevat taas perille. Sama koskee lomakkeella tehtyjä osoitteenmuutoksia.



Hetku 4-2023 lähti 7.12. painosta jakeluun.

Nyt on sitten katsominen milloin autopostimies heittää lehden postibussin avonaisesta oviaukosta kylän postilaatikkoon, vai joutuuko lehtinippu ohiheiton vuoksi hankeen?
Ohiheitosta seuraa luonnollisesti ”rangaistuksena” postiauton kuljettajan naljailu työpäivän loppuajalle.



SLHS:n syyskokous 2023

Seuran syyskokous pidettiin lauantaina 18.11.2023 Auton ja tien museo Mobiliassa Kangasalla. Kokous todettiin laillisesti kokoon kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Kokouksessa käsiteltiin säännöissä määrätyt asiat, kuten seuraavan toimikauden talousarvio, toimintasuunnitelma sekä määrättiin jäsenmaksun suuruus.

Jäsenmaksu säilyi ennallaan; varsinainen jäsen 40 €, nuoriso- ja perheenjäsen 20 € sekä kannatusjäsen 150 €. Kokouksen osanottajat ehdottivat, että jäsenmaksun liitekirjeeseen lisättäisiin maininta vapaaehtoisesta korotetusta lisäjäsenmaksusta, esim. 5 € tai muu vapaasti maksettava määrä.

Kokouksessa valittiin seuran hallitus: puheenjohtaja Timo Lehtonen, jäsenet: Kim Ahl, Tommi Aromaa, Petteri Hurskainen, Mika Koivisto, Risto Pennanen, Tom Rönnberg, Janne Saanio ja Matti Mustola (uusi hallituksen jäsen). Juhani Puro oli pyytänyt vapautusta hallitustyöskentelystä. Kokous kiitti Juhani Puroa vastuullisesta työstään seuran hallituksessa. Hän toimi aikaisemmin seuran puheenjohtajana useamman vuoden.

Toiminnantarkastajiksi valittiin Lauri Rinta-Kanto ja Matti Melamies, varahenkilöiksi Timo Kantola ja Kaarlo Vapalo.

Budjettikeskustelun yhteydessä esitettiin, että seura tulee luopuman www.slamu.fi -sivustosta (Suomen linja-automuseo), koska sivuston ohjelmamuoto on vanhentunut, eikä seura löydä sivuille osaavaa ylläpitäjää. Osa sivuston sisällöstä on pystytty siirtämään Bussidatalle, mutta osa aineistosta menetettäneen muutoksessa.

Hetku-lehti ja sen sisältö aiheutti kokouksessa vilkasta keskustelua. Onko Hetku / Hetku Linja-auto oikea nimi seuran lehdelle? Ehdotettiin ensi vuonna lehdessä järjetettäväksi jäsenkysely nimestä. Toivottiin myös Hetku-käsitteen selvitystä lehteen.

Keskusteltiin Suomen linja-autohistoriallisen kokoelman suunnitelmasta ja sen sisällöstä. Suurten ylläpitokustannusten vuoksi jouduttaneen tulevaisuudessa luopumaan joistakin säilöön otetuista linja-autoista. Puheenjohtaja ilmoitti, että autoja, joita ei hänen esityksessään näkynyt, voidaan joutua poistamaan seuran kalustosta.



SLHS:n kevätkokous 2023



Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran sääntömääräinen kevätkokous pidettiin tänä vuonna lauantaina 22. huhtikuuta Carrus Delta Oy:n tiloissa Liedossa.




SLHS:n syyskokous 2022


Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran sääntömääräinen syyskokous pidettiin tänä vuonna lauantaina 26. marraskuuta Mobiliassa – Auton ja tien museossa

Kangasalla paikan päällä osallistui kokoukseen 33 henkilöä ja viisi henkilöä etäyhteydellä verkon kautta. Jäsenmaksut päätettiin pitää aikaisemmalla tasolla.

Alueosastojen toimintaa pyritään tehostamaan. Muutaman hiljaiselovuoden jälkeen Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan osastojen toimintaa käynnistetään uudestaan Janne Saanion toimesta.

SLHS:n vuoden 2023 toimintakauden hallitukseen valittiin Kim Ahl, Tommi Aromaa, Petteri Hurskainen, Mika Koivisto, Timo Lehtonen, Risto Pennanen, Juhani Puro, Tom Rönnberg ja Janne Saanio, jotka ovat ilmoittaneet sitoutumisestaan seuran kehitystyöhön. Terveydellisistä syistä Antti Perälä pyysi omasta tahdostaan jäädä pois hallituksesta.

Kokouksen asialistalla oli tällä kertaa kansallisen Suomen Linja-autohistoriallisen museokokoelman perustamisasia. Seuran puheenjohtaja selvitti kokousväelle perustettavan kokoelman tarkoitusta ja tarpeellisuutta.

Linja-autohistoriallisen museokokoelman selvitystyössä on piirretty kokonaiskuvaa linja-autoliikenteen historian aikakausista ja ilmiöistä. Asiaa on käsitelty jo aikaisemmin esimerkiksi Hetkun numeroissa 4-2021 ja 3-2022 sekä pääkirjoituksessa 2-2021. Tässä on kokoelman ajoneuvokartta, jossa näkyvät aikakaudet ja niiden ilmiöt sekä tallennetut ajoneuvot, jotka voisivat olla ehdolla kokoelmaan.

Kokoelma-asian käsittelyn ajaksi Mika Koivisto valittiin kokouksen puheenjohtajaksi. Seuran puheenjohtajan tekemän esityksen perusteella ehdotusta kannatettiin, ja kokous päätti perustaa Suomen Linja-autohistoriallinen museokokoelma. Sen kokoamista varten perustetaan työryhmä, johon alkuun valitaan jäseniä SLHS:sta ja Linja-auto ja koriteollisuusmuseo Laviasta.




Hetku-lehden 1/2022 pääset nyt lukemaan 
JULKAISUT-sivun kautta.



SLHS:n kevätkokous 2022

Suomen Linja-autohistoriallisen Seura ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidettiin lauantaina 9.4.2022 Tieliikenteen erikoismuseo Mobiliassa.
 



Kabus-katuri SLHS:lle 19.11.2021





SLHS:n syyskokous 13.11.2021

SLHS:n
syyskokous Villähteellä Korilla (eli vanha Lahden Autokori) sujui oikein mukavasti. Kokoukseen osallistui 51 jäsentä. Asioista keskusteltiin ja päätöksiä tehtiin. Lisäksi muisteltiin Lahden Autokorin vanhoja asioita. Niistä pitäisi kyllä tehdä kirja! Ainoa surullinen asia oli, että Pekka sairastui eikä päässyt esitelmöimään. Kokousväki toivottaa tervehtymistä Pekalle. Paikalla oli myös seuran KarhuWiima, mutta se pääsi karkuun somekuvaajalta…





UUSI MUSEOBUSSI SLHS:LLE

Mobiliassa 11.9.2021 "Kurvaa Kangasalle" -tapahtumaan yhdistetyn linja-autonpäivän aikana Ampers Busstrafik AB:n toimitusjohtaja Johan Amper lahjoitti SLHS:lle matkailukäyttöön vuonna 2003 käyttöönotetun Volvo 9700 (9712M) keskimoottorilla varustetun turistibussin. Bussi oli vielä kesäkaudella 2021 mm. VR:n korvausliikenteessä linja-ajossa. Kori on säilytetty alkuperäisessä Tampereen Carruksen maalauksessa. Auto oli viimeinen liikenteessä ollut normaalikokoinen/iso bussi, joka on hankittu uutena Ampers BusstrafikilleAmper-yhtiön nro. 13, rek.nro. JFF-925.

Igår donerade Ampers Busstrafik AB en Volvo 9700 (9712M) turistbuss ibruktagen år 2003 åt Busshistoriska sällskapet i Finland.

The bus company Ampers Busstrafik AB donated yesterday a Volvo 9700 (9712M) tourist coach taken in service year 2003 to The Finnish Historical Omnibus Society.




SLHS poistaa tavaraa

Kokouksessaan 29.4. seuran hallitus päätti, että Parkanon varikon siivouksen yhteydessä seura poistaa sellaista
tavaraa, jolle meillä ei ole ollut käyttöä eikä sellaista ole näköpiirissä lähiaikoina. Tavoitteena on vapauttaa tilaa
tekemiselle ja meitä enemmän hyödyttävälle tavaralle. Joissakin tapauksissa seura myös saanee jonkin verran tuloa
myynneistä.

Hallitus päätti, että ensimmäiseksi merkittävät poistuvat tavarat ilmoitetaan seuran verkkosivuilla, jossa tarjoamme
niitä omille jäsenillemme. Myynneistä ja tavaroiden hinnoittelusta vastaavat seuran puolesta Tommi Aromaa
(tommi.aromaa@mobilia.fi) ja Asko Hakola (050 305 0630), joiden tehtävänä on tässä asiassa valvoa seuran etua.
Jos jäsenistö ei kaipaa poistettavaa tavaraa, se asetetaan myyntiin verkkohuutokauppaan.
Romutavara ja myyntiin sopimaton tavara voidaan viedä suoraan kierrätykseen.
Museoille tai näyttelyille voidaan tavaraa luovuttaa vastikkeetta, mutta näistä lahjoituksista päättää hallitus
tapauskohtaisesti.

Ensimmäinen poistoerä on tavaraa, jota käyttäisimme itse, jos se toimisi. Nämä ovat siis rikkinäisiä laitteita. Ne
myydään romutavarana nykykunnossaan ja seura ei ota kantaa siihen, voiko niitä korjata.

Myytävät tuotteet:

Kohde 1. Trukki
Kohde 3. Pylväsporakone



SLHS:n kevätkokous 2021

pidettiin lauantaina 29.5.2021 sähköisesti verkossa ja Mobiliassa Kangasalla.

SLHS suuntaa vahvasti tulevaisuuteen ja kasvuun

Vahdinvaihto vuoden 1923 T-Fordin vieressä Mobiliassa: viisi vuotta SLHS:aa ansiokkaasti johtanut Juhani Puro (oik.) luovuttaa vetovastuun uudelle puheenjohtajalle Timo Lehtoselle.


Lavian linja-automuseon sieluna, tietokirjailijana ja journalistina tunnettu Timo Lehtonen on Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran (SLHS) puheenjohtaja joulukuun alusta alkaen.

Mobiliassa Kangasalla lauantaina 14. marraskuuta pidetyssä SLHS:n syyskokouksessa valittiin seuran hallitus seuraavaksi toimintavuodeksi, joka on joulukuun 2020 alusta marraskuun 2021 loppuun. Kokous hyväksyi uuden hallituksen kokoonpanon yksimielisesti. Hallitukseen valittiin seuraavat: Timo Lehtonen, Tom Rönnberg, Lauri Rinta-Kanto, Tommi Aromaa, Juhani Puro, Kim Ahl, Petteri Hurskainen, Antti Perälä ja Risto Pennanen.

Yhdistyksen sääntöjen mukaisesti hallitus on valinnut keskuudestaan puheenjohtajan, joka on siis Timo Lehtonen.


Viisi vuotta puheenjohtajana toiminut väistyvä puheenjohtaja Juhani Puro totesi puheenvuorossaan, että vuodet ovat olleet varsin mielenkiintoista aikaa. Pitkään Ventoniemi Oy:n toimitusjohtana toiminut Puro myönsi, ettei ennen puheenjohtajuuttaan ollut perehtynyt alaan harrastajan näkökulmasta.


Puro uskoi bussiharrastuksen kiehtovan ihmisiä myös tulevaisuudessa. Hän toivoikin, että seuran bussikalustoa tuotaisiin entistä enemmän yleisön nähtäville ja houkuttelemaan mukaan harrastustoimintaan.


– Hyvä, että lähdetään viemään seuraa uusille urille. Vaikka tämä on "historiallinen seura", se ei tarkoita, etteikö seura silti voisi kehittyä, Puro kannusti.


Uusi puheenjohtaja Timo Lehtonen antoi täyden tunnustuksen edeltäjälleen:


– Juhani on tehnyt loistavaa työtä ja vienyt seuraa hienoon suuntaan. Hänen aikanaan talous on saatu kuntoon, ja kaluston säilytysasiat on ratkaistu, Lehtonen mainitsi.


Päänvaivaa seuralle on aiheuttanut jäsenmäärän väheneminen. Laskeva käyrä on tarkoitus kääntää nousevaksi.
Lehtosen arvion mukaan Suomessa on linja-autoista kiinnostuneita moninkertainen määrä SLHS:n nykyiseen jäsenmäärään verrattuna. Seuran toiminnan painopisteitä onkin uusien jäsenten hankinta sekä jäsenyydestään luopuneiden takaisin saaminen.

Keskeisessä asemassa tulee olemaan myös Suomen linja-autohistoriallisen kokoelman perustaminen ja kehittäminen. SLHS:lla on Lehtosen mielestä parhaimmat edellytykset linja-autohistorian säilyttämiselle. Seurassa ymmärretään toiminnan vaativuus ja myös se, että museoautojen pelkkä säilyttäminenkin vaatii rahaa.


Jäsenyys SLHS:ssa merkitsee samalla osallistumista tärkeiden kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimiseen: jäsenmaksulla mahdollistetaan linja-autohistorian säilyminen seuraaville sukupolville.


Museolinja-autojen tilanne Suomessa on parhaillaan rajussa muutoksessa. Yksityisiä kokoelmia on purettu ja purkaminen jatkuu paraikaa. Uhkana on, että arvokkaitakin yksilöitä saattaa päätyä purkuun.
Lehtosen mukaan SLHS on nyt selvästi johtavassa asemassa museobussien osalta:

– Meillä on satojen säilytysvuosien kokemus tästä toiminnasta, Lehtonen muistutti.


Mobiliassa
pidettiin ensin myös kevätkokous, joka koronatilanteen takia oli jouduttu siirtämään syksyyn. Kevätkokouksessa hyväksyttiin vuoden 2019 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä myönnettiin hallitukselle vastuuvapaus.

Yksimielisesti hyväksyttiin myös ensi vuoden budjetti sekä Timo Lehtosen laatima suunnitelma hallinnon ja vastuiden uudistamisesta. Kokousten asiakirjat, tausta-aineistot sekä myös uuden hallituksen jäsenten toimenkuvat ovat luettavissa SLHS:n Facebook-sivujen sekä internet-sivujen päivityksissä, jotka on julkaistu 11. marraskuuta. 


Koronatilanteesta huolimatta
SLHS:n jäsenistö oli lähtenyt kiitettävän runsaasti asioista päättämään. Paikalla oli noin 30 seuran jäsentä. Turvaväleistä pystyttiin huolehtimaan hyvin Mobilian avarien tilojen ansiosta.

 Teksti ja kuvat
Pekka Paloranta